Némely embereket a király elé visznek. Egy oriási adóssággal tartoznak neki, amelyet soha sem tudnának megfizetni. Ő megbocsát nekik. Egyik azok közül, akiknek megbocsáttatik ez az óriási adósság, amely az örök büntetésnek, és bűneink sulyának a jelképe, elfogadja a megbocsátást, kimegy, találkozik egy másikkal aki tartozik neki néhány heti fizetéssel és folytogatni kezdi azt. Azt mondja, „Kérem a fizetségem, kérem a fizetségem,” és a másik nem tud fizetni, úgyhogy börtönbe záratja. Elképzelhetetlen. És a tanítványoknak is nagyon nehezükre esik elhinni a hallottakat. El sem tudják hinni. Biztos vagyok, hogy amint Jézus elmondta a történetet, egészen a belsejükig megrázta őket, hogy létezhet olyan valaki, akinek olyan sok megbocsáttatik, aztán megfordul és nem bocsát meg valakinek olyan keveset. És nem pont ezt tesszük mi is minden nap? Minden alkalommal?
Isten megbocsátotta megfizethetetlen, felfoghatatlan adósságunkat. Nem kell-e mi is megbocsássuk az apró tartozásokat, amelyekkel mások tartoznak nekünk? Házasságodban szükséges, hogy siess megbocsátani amilyen gyorsan csak tudsz, még akkor is ha a sértés folytatódik, minden gondolatod arra kellene irányuljon, hogy megbocsáss. Micsoda érzéketlen hálátlanságról tesz ez a szolga bizonyságot a Máté 18-ban, akinek megbocsáttatott az a megfizethetetlen tartozás, és aki azonnal kiszalatt és talált valakit, és nem akart neki megbocsátani. Talán te felsőbb fokú bíróság vagy mint Isten? Talán kiválóbb vagy mint Isten? Meg van az a jogod, hogy tartogasd ellenséges érzelmeidet és haragod, amely Istennek nincs meg? Neked talán egy szigorúbb törvényed van? Méltó vagy kiválóbb bánásmódra mint Isten? Elképzelhetetlen.
Az ötödik ok, hogy megbocsáss. Aki nem bocsát meg, nem fogja élvezni más keresztyének szeretetét. Hadd mondjam el nektek mi történik egy házasságban, és ez történik minden alkalommal. A feleség azt mondja, „Elegem van ebből az alakból, ennyi volt, befejeztem, nem viselem ezt el tovább, megelégeltem, és nem fogok megbocsátani neki. Eleget bocsátottam meg, nem fogok többet megbocsátani neki. Befejeztem vele. Nem érzek mást, mint neheztelést, ellenségeskedést, gyűlöletet, keserűséget, és ezt fenntartom és táplálom.”
Tudjátok mi történik? Azonnal szakadás áll be a házasságba, és rögtön elvész a keresztyén közösség. Azonnal haragban vagy a gyülekezettel is, nem úgy van? És néhány hónap kérdése csak, és találd ki! Egy közösségi alkalmon a pásztor felolvassa a neved, nem? Mivel elhagytad a házasságod minden ok nélkül. Elveszíted a közösséget. A gyülekezet tulajdonképpen bíráddá válik.
Pontosan ez történik a Máté 18-ban található példázatban is. Nézzétek meg a 31-ik verset, az ember megpróbálja megszerezni a pénzét ettől a másiktól, aki igazából csak néhány hónapi fizetéssel tartozik neki. Börtönbe veti. És a 31-ik vers azt mondja, „Amikor szolgatársai látták, hogy mi történt, nagyon felháborodtak. Elmentek, és jelentették uruknak mindazt, ami történt.” Tudjátok mit? Nem jött hogy elhigyjék, hogy az illető ilyet tett, nem jött hogy elhigyjék, hogy létezik ekkora meg nem bocsátás. Megdöbbentő volt számukra. És hova mentek? Egyenesen a királyhoz, egyenesen urukhoz. Tudjátok mi történik? Amikor nem akarsz megbocsátani, elveszíted a közösséget. És a közösség, úgymond, elmegy a mennybe, hogy átadjon téged. Elválasztod magad a közösségtől. Eltávolítod magad a testtől. Kovász vagy, bűnös vagy, rossz befolyás vagy. A gyülekezet nem kíván a közelében, ha így viselkedsz. És amikor elidegenedsz a többiektől a gyülekezeti életben, az további bűnökhöz vezet.
A sorrend ez. „Elegem van, nem élek tovább vele, lelépek. Nem fogom eltűrni. Türelmem végéhez értem. Kilépek ebből.” És akkor kiszakadsz, és akkor a gyülekezet Istenhez fordul és Istenhez kiált a nevedben, fenyítést alkalmaznak, a gyülekezet követ, te nem térsz meg, és a következő dolog ami történik az, hogy a közösségen kívül vagy, és át vagy adva... kinek? A Sátánnak, 1Korinthus 5, és a következő dolog, hogy viszonyod van valakivel, és a spirál elindult lefele.
A másoktól való elszakadás a gyülekezeti életben komoly bűnöket eredményez. Zsidók 10:24 azt mondja, hogy szükséges, hogy együtt legyünk, hogy kölcsönösen ösztönözzük egymást. Szükséged van Isten népének életére. Azok a barátok a meg nem bocsátó emberek ellen fordultak, és átadták Istennek. Imádkoztak, gyakorolták a gyülekezeti fenyítést, és átadták az Úrnak, aki aztán átadta a kínzóknak.
És ez elvezet minket a hatodik ponthoz: a meg nem bocsátás isteni fegyelmezést eredményez. Mi történt azzal az emberrel? A 32-ik versben, a király vagy az úr magához hivatta, és így szólt hozzá: „Gonosz szolga, elengedtem minden tartozásodat, mivel könyörögtél nekem. Nem kellett volna-e neked is megkönyörülnöd szolgatársadon, amint én is megkönyörültem rajtad?” Hihetetlen, hogy nem tette. „Ekkor haragra lobbant ura, és átadta őt a hóhéroknak, amíg meg nem fizeti neki az egész tartozást. Így tesz majd az én mennyei Atyám is veletek, ha szívetekből meg nem bocsátotok, mindenki az ő atyjafiának."
Mit is mond itt? Ha nem bocsáttok meg egymásnak, az Úr át fog adni a kínzóknak. Kik azok? Fenyítés, komoly büntetés, kínzók, gyötrők... lehet stressz, megpróbáltatás, betegség, nehézség, viszontagság. Jakab 2:13 ugyanezt mondja. „Mert az ítélet irgalmatlan ahhoz, aki nem cselekedett irgalmasságot.” „Boldogok az irgalmasok,” Máté 5:7, „mert ők irgalmasságot nyernek.” Ha nem rendelkezel a megbocsátás irgalmasságával, Isten át fog adni a kínzóknak.
Tehát mi történik? Tönkretetted a házasságod. Tönkretetted a kapcsolatod a gyülekezettel. Lezuhantál a gonoszság lejtőjén. És most az isteni fegyelmezés következik.
Életem folyamán sokakkal találkoztam akik azt mondták, „Nem fogok tovább élni ezzel a személlyel. Inkább kipróbálom az esélyem Istennel, minthogy ezzel a személlyel éljek.” Nos, nem igazán van esélyed Istennel, eléggé garantált, hogy mi fog következni: fenyítés, büntetés.
A hetedik ok a megbocsátásra. Aki nem bocsát meg, annak nem bocsátanak meg. Térjünk a Máté 6-hoz, és ez összekapcsolódik azzal a ponttal, amelyet épp levontunk a példázatból, hogy ha nem bocsátassz meg másnak, az Úr meg fog fenyíteni téged; ez egy másik módja, hogy ezt megfigyeljük, de egy kicsit más aspektus kerül hangsulyozásra. Aki nem bocsát meg, annak nem bocsátanak meg. Nézzük a Máté 6:12-t, amely része a tanításnak, és azt mondja, így imádkozzatok: „És bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek.” Ez egy eléggé világos kijelentés. Úgy bocsáss meg, Istenünk, ahogy mi is megbocsátunk másoknak. Lejjebb, a 14 és 15-ik versben, „Mert ha az embereknek megbocsátjátok vétkeiket, nektek is megbocsát mennyei Atyátok. Ha pedig nem bocsátotok meg az embereknek, Atyátok sem bocsátja meg a ti vétkeiteket.” Ember, ezek erőteljes kifejezések. Ha megbocsátassz, neked is megbocsátanak.
Erre azt mondod, „Ez arról szól, hogy elveszítheted az üdvösséged, és a pokolba kerülhetsz?” Nem, az örök megbocsátásunkat megigazulásunkkor nyerjük. Az elintézi jövőnk kérdését. Az időleges megbocsátásra megszentelődésünkben van szükségünk, és ez intézi el a jelenbeli áldásaink kérdését. A kérdés itt egyszerűen ez: Isten nem fogja megbocsátani bűneidet, abban az értelemben, hogy mentes legyél a fenyítéstől, és megkaphasd az áldást.
Tudod mi történik veled, amikor hívőként vétkezel? Mikor hosszabb ideig bűnben élsz, nem azt jelenti, hogy hirtelen elveszíted az üdvösséged és a pokolba kerűlsz, hanem megmondom mi történik: elkezdődnek a fenyítések és elmaradnak az áldások. Az örök megbocsátásról gondoskodva van, de az itteni és mostani megbocsátás, amely visszatartja a fenyítést és kiárasztja az áldásokat, az nem lesz a tied.
Pásztorként megfigyeltem ezt az évek folyamán. Sok embert megfigyeltem. Láttam üres életű embereket, szörnyű szárazságot, unalmas pangást, embereket akikből hiányzik az öröm, hiányzik az erő, hiányzik az értelmes házassági kapcsolat, és őszintén hiszem, hogy az ok gyakran az, hogy hiányzik a szívükből a megbocsátás egy családtag iránt. És amikor továbbra is nem bocsátanak meg, Isten folytatja a fenyítést, és az élet nyomorúságos, és az áldás nincs jelen.
Ha valamit akarok ebből az életből, az Isten áldása. Azt akarom mondani, hogy még azt is kijelenteném, hogy akárkivel hajlandó lennék élni, hogy Isten áldását elnyerjem. Azt keresném mindenek előtt. És hogy megalázzam magam és elfogadjak valami nehézséget a földi életben, azért hogy megnyerjem a mennyei örömöt, egy egyszerű választásnak tűnik számomra.
Szóval, meg kell bocsássunk, mert az Istenre hasonlít, akinek gyermekei vagyunk. Meg van tiltva a meg nem bocsátás a gyilkosságot tiltó parancsban. Meg kell bocsássunk mivel a legszentebb megbocsát, tehát mi is, a kevésbé szentek meg kell bocsássunk. Meg kell bocsássunk mert nekünk is megbocsátotta Isten a nagyobb bűnöket, nem kell hát nekünk is megbocsátanunk a kissebbeket, amelyek minket érintenek? Meg kell bocsássunk, különben elveszítjük a közösséget és a testvérek szeretetét, és fenyítésben részesülünk. És ha nem bocsátunk meg, Isten sem fog megbocsátani nekünk.
Nyolcadik ok. Még említek egy párat. A megbocsátás hiánya alkalmatlanná tesz minket a dicsőítésre. Valójában, a dicsőítés egy képmutató cselekedetté válik. Máté 5:23-24, „Ha tehát áldozati ajándékodat az oltárhoz viszed,” vagyis Isten elé jössz, hogy Őt dicsőítsd, egy zsidó környezetben ebben az evangéliumban, „és ott jut eszedbe, hogy atyádfiának valami panasza van ellened, hagyd ott ajándékodat az oltár előtt, menj el, békülj ki előbb atyádfiával, és csak azután térj vissza, s vidd fel ajándékodat.” Nagyon alapvető dolog. Ne közeledj Istenhez dicsőítő szándékkal, ha rendezetlen neheztelés van közted és egy másik keresztyén közt. Megbékélés kell megelőzze a dicsőítést, még akkor is ha nem tartassz haragot. Ha a másik haragszik ránk, készségesen meg kell bocsássunk a szívünkben, és megtegyünk mindent ami tőlünk telik, hogy helyrehozzuk. Látnod kell, hogy ha bármilyen bűn van benned, azt mondja a 66-ik Zsoltár, az Úr nem fog meghallgatni téged. (18 v, Ha álnok szándék lett volna szívemben, nem hallgatott volna meg az Úr.) Szóval dicsőítésre jössz és a menny nem válaszol, ha a szíved nincs rendben. A megbocsátás hiánya alkalmatlanná tesz a dicsőítésre. Ember, ez nagyon komoly!
Kilencedik ok, és ez után már csak egy van: meg nem bocsátani annyit jelent, mint elbitorolni Isten tekintélyét. Feltételezem, hogy ez maga a végső ego utazás. Ha nem bocsátassz meg, akkor felemeled magad annak a szintjére, aki az isteni itéletnek a kardját hordja. Azt mondod: „Nos, Isten, lehet, hogy te kész vagy megbocsátani, de én nem vagyok.” Kitéped a kardot Isten kezéből, és elhatározod, hogy magad fogod azt forgatni. Egyénileg állsz bosszút. Mekkora bátorság ez, a Róma 12 fényében, ahol Isten azt mondja: „Enyém a bosszúállás, én megfizetek.” Hagyd azt Istenre. Nem kell te könyörtelenűl behajtsd az adósságot mindenkin. Nem kell te visszaadd azt, amiről úgy érzed, hogy megérdemlik. Ez nem a te feladatod. Ha az ellenséged éhezik... mi? Adj ennie. Ha szomjazik, adj innia, és gyűjtsd csak a parazsat a fejére, a meggyőzés parazsát, mellesleg. Győzd le a gonoszságát jóval, és emlékezz arra, hogy soha ne állj bosszút te magad.
Micsoda vakmerőség, hogy a saját kezedbe vedd a kardot. „Megadom annak az alaknak amit érdemel. Fájdalmat fogok okozni. Én leszek a bíró. Isten túl lassú. Isten túl elnéző. Isten túl türelmes. Túl igazságtalan. Túl közömbös. Túl gyenge. Isten nem tesz semmit. Add ide nekem azt a kardot, elintézem én ezt magam.” Micsoda istenkáromló viselkedés. Egyedül Isten képes elbánni a bűnnel. Neki van a tökéletes és igaz felfogása a sérelemről, és nem neked, te véges vagy. Az övé a legmagasabb mérce. A tied alacsonyabb. Az övé a végtelen hatalom. A tied nemlétező. Ő pártatlan. Te nem vagy. Ő mindenttudó és örök, Ő látja a végét már az elején. Te rövidlátó vagy és tudatlan, semmit sem látsz a pillanaton túl. Ő bölcs és jó és tökéletes szentségben cselekszik, és téged elvakít a düh. Most mond hát meg nekem, kinél kellene legyen a kard? Semmi értelme, hogy te vagy én legyünk a bíró. Nem vagyunk alkalmasak. És amikor kitéped a kardot, úgymond, Isten kezéből, és nem akarsz megbocsátani, elbitorolod az Ő tekintélyét.
Egy utolsó pont, amely megbocsátásért kiált nekünk. Ez egy nagyon fontos pont. Egy egész üzenet lehetne, vagy egy egész sorozat: Az ellened elkövetett sérelmek a te megpróbáltatásaid. Hallgass figyelmesen: és mit csinál Isten azokon a megpróbáltatásokon keresztül? Tökéletesít téged. Jakab 1:2-4 – „Teljes örömnek tartsátok, testvéreim, amikor különféle kísértésekbe estek, tudván hogy hitetek próbája állhatatosságot eredményez. Az állhatatosság pedig tegye tökéletessé a cselekedetet, hogy tökéletesek és hibátlanok legyetek, minden fogyatkozás nélkül.” 1 Péter 5:10 – „A minden kegyelem Istene pedig, aki elhívott titeket Krisztusban az ő örök dicsőségére, miután rövid ideig szenvedtetek, maga fog titeket felkészíteni, megszilárdítani, megerősíteni és megalapozni.” 2Korinthus 12, egy abszolút fönséges szakasza a Szentírásnak. Pál apostol a testében levő tövisről beszél, a gyötrelemről, sértésről, üldöztetésről, nehézségekről, és azt mondja, „a Krisztusért örömöm telik erőtlenségekben, bántalmazásokban, nyomorúságokban, üldöztetésekben és szorongattatásokban; mert amikor erőtlen vagyok, akkor vagyok erős. Az Ő ereje az én erőm erőtlenség által ér célhoz. Az Ő kegyelme elég nekem az én erőtlenségemben.
Hadd mondjak nektek valamit. Gondolhatod úgy, hogy nehéz házasságod van. Gondolhatod azt, hogy egy nehéz helyzetben vagy, fiatalok szüleitekkel. Gondolhatod, hogy konfliktusod van otthon. Hadd mondjam el ezt: sérelmeid, a sérelmek amelyek téged érnek, azok maguk a megpróbáltatások, amelyeket Isten fel fog használni, hogy Fiához hasonlóvá tegyen. Ne szaladj el előlük. Kritikák, igazságtalanságok, sérelmek, üldöztetések, rossz bánásmód, a te szellemi érettségedért vannak. Ne menekülj el ez elől a folyamat elől. Maradj benne. Még ha egész életeden keresztül is arra gondolsz, hogy lehet találhattál volna valaki mást, aki boldogabbá tette volna az életed, ha helyesen válaszolsz a stresszre és a nehézségre, azok a megpróbáltatások Krisztushoz hasonlóvá változtatnak téged, és ez a legnemesebb cél az összes közül.
Mit se törődj a személyes sérelmeiddel, és törődj sokat a személyes szentségeddel. Emlékezz, hogy megpróbáltatásaidban Isten azon munkálkodik, hogy erőssé és szentté tegyen téged.
Végső következtetésképpen, az ami összetartja a kapcsolatokat, a megbocsátás, mert hibázni fogunk és sérteni fogunk, és sebezni fogunk, és bántani fogunk. De ahol azonnali és átfogó és folyamatos megbocsátás van, a kapcsolat egyben marad. És Isten dicsőíttetik és az áldás kiárad.
Végül pedig, a megbocsátás biblikus teológiája össze van foglalva egy szakaszban. Nézzük meg az 1Péter 2-ik részt, és ezzel a szakasszal zárjuk. 1Péter 2:19 – „Mert az kedves dolog,” természetesen Isten előtt, „ha valaki Istenről való meggyőződéséért tűr keserűségeket, méltatlanul szenvedvén.” Isten előtt valóban kedves, amikor igazságtalanul szenvedsz, és eltűröd. „De milyen dicsőség az, ha kitartóan tűritek a hibátok miatt kapott verést?” Nem jár elismerés amikor bűneid miatt szenvedsz., nem az kedves Isten előtt. „Ellenben ha kitartóan cselekszitek a jót, és tűritek érte a szenvedést, az kedves az Isten szemében.”
Kedves akarsz lenni Isten előtt? Akkor szenvedj egy keveset. Ilyen az élet. Azután pedig ezt mondja, „Hiszen erre hívattatok el.” Hmm, azt akarod mondani, hogy így kell legyen. Igen, így kell legyen. Bűnbeesett világ, bűnbeesett társ, bűnbeesett szölők, bűnbeesett gyermekek, bűnbeesett barátok, bűnbeesett család, így kell legyen. Erre a célra lettél hívatva. És Krisztus, szeretett Krisztusunk példát hagyott nekünk, aki amikor igazságtalanul szenvedett, „nem követett el gonoszságot, és nem beszélt álnokul.” Másszóval nem volt okuk, hogy szenvedést okozzanak neki, az egész igazságtalan volt, az egész helytelen volt. Az egész méltánytalan volt. Az egész meg nem érdemelt volt. És mégis, 23-ik vers, „mikor gyalázták, nem viszonozta a gyalázást; amikor szenvedett, nem fenyegetőzött, hanem rábízta ezt arra, aki igazságosan ítél.” Ő folyton csak átadta magát Istennek. Az egész igazságtalan volt, de Ő soha nem vágott vissza, Ő csak átadta magát Istennek és tovább viselte bűneinket az Ő testében a kereszten.
És ez a minta. Soha senki nem szenvedett annyira igazságtalanul mint Jézus. Tökéletes, bűntelen, soha nem követett el egy bűnt sem, soha egy álnok beszéd a szájában, és mégis Ő minden embernél többet szenvedett és semmit sem érdemelt belőle. És a szenvedés közepette nem vágott vissza, elfogadta azt és rábízta magát Istenre, hogy Isten terve teljesüljön. Engedd, hogy Isten tökéletesítsen téged a megpróbáltatásaidon keresztül.
A megbocsátás lehozza a mennyet a földre. A megbocsátás a menny békéjét helyezi minden bűnös szívbe. A megbocsátás kiábrázolja Istent. A megbocsátás Krisztus királyságának az előrehaladása. A megbocsátás az, ami tartóssá tesz egy kapcsolatot.
Imádkozzunk:
Atyánk, megköszönjük neked ma este ezt a gyors tanulmányt, amely annyira fontos a megbocsátás lényege miatt. Szívünk kiáltása és imánk az, hogy adasson nekünk a kegyelem, hogy így bocsássunk meg. Add meg kérünk a körülöttünk levőknek, hogy megbocsássanak nekünk, amint mi is készségesen megbocsátunk nekik. Oh, Isten, tölts el minket a megbocsátás örömével. Tölts el minket vággyal, hogy elnézzünk minden vétket. Hadd legyünk mi azok a nemesek, akik készségesen elnézünk minden sérelmet. Soha nem vagyunk Hozzád hasonlóbbak, soha nem fogjuk jobban beteljesíteni parancsolataidat, mint mikor megbocsátunk. És adományozz nekünk a megbocsátó szívek édes kapcsolatában áldott házasságokat és áldott családokat. Krisztus dicsőségére, akinek a nevében imádkozunk. Ámen.
Ajánlott bejegyzések:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.